Sidor

tisdag 21 oktober 2014

Kontinuitet i träningen...

...skrev jag om i min förra blogpost och att jag nu strävar efter det. Snackade lite med coach Roger och han tyckte då att det var inget att vänta på med att börja planera inför IM i augusti nästa år. Efter ett rejält lunchsnack så hade han lyckats få mig att bli lite sugen på att redan nu få lite struktur på min löpträning och de intervaller jag börjat med under konceptet Crazy Tuesdays (som kan infalla en annan dag än just tisdag om jag missar det...). Crazy Tuesdays innebär en löprunda i svinottan på 5km där varje påbörjad kilometer (efter uppvärmning) ska gå i ca 4-tempo de första 600m och resterande 400m ska vara aktiv vila dvs. typ jogg/lätt löpning. Roger tyckte att jag skulle lägga in ett maxtest på 5km var tredje vecka dels för att se utvecklingen och dels för att få kämpa lite med en sjujäkla lång intervall :). Sagt och gjort för idag var det tisdag och eftersom jag kört ett antal vanliga Crazy Tuesdays så var det bara att hoppa på maxtestet. Hade ställt klockan på 05:15 och allt var framlagt och förberett. Det enda som tydligen inte funkade var den inte helt oviktiga detaljen att jag skulle vakna av klockan...05:22 knackade Malin på mig och undrade om jag inte skulle gå upp. Blev järnet upp och igång med espressobryggaren och på med träningskläderna. Svepte espresson och drog på mig Garminklockan och stack iväg i mörkret. Fick bli 1k uppvärmning innan det var dags att maxa. Platsen för denna övning är perfekt att göra på Malins 7:a för då blir det 1k nerjogg efteråt innan man är hemma igen :) Jag tycker det gick förvånansvärt bra att trycka på i 5k trots att jag var på fastande mage och relativt nyvaken. Sista kilometern i 4:31-tempo och första i 4:29 så jag lyckades hålla mig hyfsat jämn.
Jag var hyfsat endorfin-och adrenalinhög när jag kom hem så frukostbestyren till familjen gick som bara hejsan och jag visslade och gnolade så jag undrade själv om jag blivit crazy på riktigt ;). Jag ska villigt erkänna att det var inte särskilt mysigt under själva löpningen och halvvägs kom tankarna om "varför gör jag detta egentligen" och "det gör väl inget om jag slår av lite på tempot och kanske rent av promenerar lite istället". Det fanns liksom inte utrymme att tänka på varför utan det var bara att försöka slå bort de destruktiva tankarna och det lyckades och snart var jag faktiskt klar och då kände jag mig riktigt NÖJD. Den känslan hade INTE infunnit sig om jag slagit av på tempot eller rent av gett upp. Sådärja då verkar det som jag har någon form av första plan för kontinuitet och ska köra på detta upplägg fram till nyår. Sedan ska jag tydligen öka på maxtestet var tredje vecka till att omfatta 10k. Då gäller det att jag vaknar när klockan ringer för annars får jag svårt att hinna ;)

Ha en skön crazy tuesday-kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar