Sidor

söndag 6 april 2014

Även söndagen blev en...

...en dag i träningens tecken (färvånad någon?). Planen var att MaratonÅke skulle komma hem till mig 07:30 och sedan skulle vi springa en halvmara. Det var iaf min plan. Åke hade en helt annan. Ja visserligen innebar hans plan också att vi skulle springa men hans idé var att vi skulle springa från Örby ut till Djurgården och tillbaka. Det skulle i så fall bli betydligt mer än mina planerade 21km då det blir inte bara nästan utan exakt 30km från min dörr till längst ut på Djurgården och tillbaka till dörren därhemma. Jag tvekade några sekunder men sa sedan ok med skräckblandad förtjusning. Skulle alltså bli ca tre timmars löpning om allt gick som det skulle. Fyllde en halv liter vatten i en flaska och tog med 4 dextrosoltabletter. Det blev en riktigt seg start och ingen av oss vaknade nog riktigt förrän vi befann oss inne vid Slussen ca 8km senare. Då var det något som hände och flytet i steget infann sig. Det blev sedan riktigt fin löpning när vi kom ut på Djurgården och längst ut kostade vi på oss en liten fotosession vid en yxskapelse. Det är Fjäderholmarna som syns i bakgrunden.


Jepp nu var vi vid 15 km halvvägs och bara resten kvar. Gick fortsatt fint och vid den 21km gjorde vi ett ryck då jag upptäckte att det fanns in viss chans att klara halvmaran på sub 2 timmar. Det var dock lite sent påkommet och halvmaratiden blev 2h och 51sek. Hur som helst personbästa och asnöjd. Vid 24km kände jag att energin var på väg att ta slut så på Götgatan rumlade vi in på 7-11 och köpte Cola och jag slog även till på en ostfralla och Åke höll på att garva ihjäl sig vilket jag med höll på att göra när jag upptäckte hur jäkla svårt det var att käka denna torra (men ack så goda) smörgås. Jaja bra att träna på att äta springande (även om det är något jag absolut inte vill rekommendera mina barn ;)). Efter smörgåskomedin fortsatte vi över Skanstullsbon och det kändes fortfarande helt ok i knän och mentalt. Det var först vid 28km som det sa PANG! Inte i knäna men lårmusklerna skrek åt mig att lägga av med det jag höll på med. Visst påverkade det mig mentalt också och jag var inte fullt så talför som jag hittills hade varit. Jag undrar hur mycket det spelade in att jag visste att jag snart var i mål? När hade det sagt PANG om det varit 42 km som skulle ha sprungits? Vid 40 kanske? Hur som helst kom jag hem med 30km mer löpning i kroppen som avverkats med en snittfart på 5:5min/km och flera erfarenheter rikare. Riktigt glad att jag lät mig övertygas av Åke att Djurgårdsrundan skulle bli fin för det blev den. Kul som sjutton hade vi och att räkna alla gånger vi garvade under turen är inte lätt för det var riktigt många vill jag lova :).


Stort tack till Åke som drog mig runt idag :)! Det blir vila från träning för mig i morgon. Har en känsla av att det behövs lite återhämtning efter den här helgen :).

Ha en skön söndagskväll!


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar