Sidor

fredag 24 maj 2013

Race i går på...

...Djurgården med kollegor och några tusen andra löparentusiaster. Regnet hängde verkligen i luften och precis innan start kom det faktiskt några droppar. Om det sedan regnade under loppet vet jag inte riktigt för att efter att startskottet gått var det bara ett fokus och det var att kolla klockan. Ingen kilometer skulle få gå under 4:45-tempo för nu skulle det persas och det med råge! Gränser ska flyttas både hastighetsmässigt och på uthållighetssidan. Igår var det tävlingeb Milspåret som gällde och den distansen har ju festligt nog för mig gått från en uthållighetsdistans till att bli en distans som det nu bara ska slås tidsrekord på :). Hur som helst var frustrationen stor när starten gick och jag inte placerat mig bra nog för att ha fritt framför mig. Första kilometern på 5:05..,blev uppriktigt ledsen faktiskt men laddade om mentalt och kalkylerade att om jag på resterande kilometer kunde hålla 4:40 så kunde det gå i alla fall. Och det gjorde det - med fullt fokus klämde jag 6 av de resterande kilometrarna på ca 4:35 och tre av dem på 4:47 enligt min klocka. Rasslade in i mål på den officiella tiden 48:02 vilket är en förbättring med 90 sekunder sedan Premiärmilen i mars. Det bästa är nog ändå att jag känner att det finns mer att ge. Visst var jag flåsig när jag gick i mål men det gjorde ju inte ont någon stans. Nytt mål att nå inom 2013 måste få bli sub 45 :)!


Min fru tycker att det är ganska intressant att följa min utveckling och påminde mig i går efter loppet om den där joggingrundan hon tog med mig på när vi bodde i Midsommarkransen för ett antal år sedan. Då hade jag tydligen efter några hundra meter stått och lutande (och rejält flåsande) hållit mig i en lyktstolpe :). Det går att göra skillnad, man måste bara bestämma sig för vilken skillnad det är som ska uppnås. Hur ser nuläget ut och planera hur ska jag göra för att hamna i ett börläge är en utmärkt start tror jag.

Nu är det en arbetsdag kvar innan helgen sveper över oss och två långpass står på schemat. Löpning på lördagen och cykling på söndagen men i dag är det vila och återhämtning från träning som gäller. Tack Per, Annika, Mats, Claes och Katarina för trevligt sällskap på Djurgården igår :)!


Ha en skön fredag!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar