Sidor

söndag 5 maj 2013

Summerar träningsveckan...

...som sträcker sig från måndag till söndag. Träningstiden blev ruggigt lik förra veckans - bara en minut kortare. 6 timmar och 37 minuter blev det fördelat på 7 pass. Av olika anledningar blev det träningsfritt måndag och onsdag och det kompletterade jag med att köra dubbelpass torsdag och lördag. Tisdag morgon klockan på 05:15 och jag var riktigt laddad för ett pass med ökande tempo för varje kilometer. Värmde upp en kilometer och började sedan med nästa kilometer i 5:45-tempo och de tre följande femton sekunder snabbare för varje kilometer. Den sista skulle då ha gått i 4:45-tempo men jag hade en hel del kvar att ge så jag struntade i att kolla på klockan och kutade bara på och det slutade på 4:23-tempo vilket är riktigt snabbt för mig :). Joggade ner hemåt den sista kilometern och kände ett härligt lugn sprida sig i kroppen.

Torsdag morgon upp igen 05:15. Förbereder alltid med att lägga fram alla träningskläder kvällen innan så att jag inte ska behöva leta efter dem helt yrvaken. Finns risk också att lättjan tar över om det är för stora hinder så dags på dagen. Det blev ett lugnt pass på 7km innan det var dags för den vanliga frukosten som består av 2dl turkisk yoghurt, 1dl blåbär och hallon, några matskedar cocosflingor, 0,5 dl hasselnötter, chiafrön, linfrön och ett kokt ägg. Till det ca 5 ostskivor med smör och ett basilikablad på. På kvällen passade jag på att ta ett kombinerat styrkepass varvat med lite terränglöpning medan döttrarna var på sin gymnastikträning.

Fredag morgon 06:30 var det som ni nog känner till dags för Hammarbybacken och det blev drygt femtio minuters träning i form av lite uppvärmningsjogg och tre ggr upp till toppen på backen och sedan nedvarvningsjogg tillbaka till kontoret.

Lördagen började med ett styrkepass på gymet Puls & Träning i Hammarby Sjöstad medan äldsta dotter dansade på Kulturama. Det gäller att klämma in passen där det går ;). Sedan iväg på familjeshopping i Farsta som hastigast innan det var dags för pass nr två på lördagen. Gjorde något som är väldigt ovanligt nu för tiden - drog en double Whopper med ost.


Fick sedan en härlig cykelrunda på 28 km tillsammans med min fru som blivit en riktig cykelfantast - faktiskt mer biten än vad jag själv är. Första rundan i kortbent och jag lyckades klanta mig lite och fick en "nybörjartatuering" på ett av mina lysrörsvita ben.


Söndagen som bjöd på ett fantastiskt väder bortsett från rätt kraftig vind var alltför bra för att inte utnyttjas till ett distanspass i lugnt tempo (under 75% av maxpuls). Fick med mig frun även på detta pass och vi fick en härlig runda på 85 minuter i eftermiddagssolen.

Ja det är ungefär så här en träningsvecka ser ut nu. Coach Roger tycker att jag är allt för ostrukturerad i min träning och visst har han rätt :). Jag ska bara...och så dyker det upp en mängd oförutsedda händelser som måste pareras och jag tröstar mig med att "den bästa träningen är den som blir av" och ser med tillförsikt fram mot kommande vecka då jag börjar på nytt igen :). Mina tänkta mål närmar sig och i dag är det två månader till jag står på startlinjen till nästa äventyr. Det mer långsiktiga målet ligger drygt 15 månader bort men förberedelserna är faktiskt redan i full gång :).

Ha en skön kväll!


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar