Sidor

söndag 15 september 2013

Med andan i halsen...

...och efter en snabb dusch kom jag fram till startpallarna på 25m bassängen på Eriksdalsbadet någon minut efter 18 då simträningen med SPIF Triathlon startar. Där ställdes jag inför dagens första fackterm inom simning då tränaren sa att det är nog bäst om du hoppar i nu för tiden för "insimmet" är till 18:10 och sen kör vi igång. Valde bana 5 där jag såg att det inte gick i ett rafflande tempo. Hur skum känsla som helst att simma i bassäng efter en sommar med open water simning till största del i min nya grymt schyssta våtdräkt. Tog ett antal längder innan det började kännas bekvämt och jag hittade balansen med flytläge och flyt i simningen. Efter uppvärmningen som på simspråk heter just "insim" var det dags för själva simpasset och nu blev det lite mycket att hålla reda på...Vi skulle simma 1000m men inte bara bara sådär från ena sidan till den andra utan det skulle vara 400m frisim (crawl som jag förstod det) sedan var det 200m medley (skippade fjärilssimmet eftersom jag aldrig tagit ett simtag med den tekniken...). Därefter var det 200m special som skulle vara 100m med sitt näst bästa simsätt och 100m frisim. Till sist var det dags för 200m i lite högre tempo av frisim. Ja just det...sedan en gång till av alltihop... Blev alltså en spännande start på min simträning med över 2000m i bassäng bara sådär en helt vanlig söndagskväll :). Hur som helst, kul var det och det är mycket nya begrepp att lära sig. Den stora klockan som visar sekunder som finns på alla badhus kommer nog äntligen att ge en innebörd till mig har jag förstått ;).

Ja det blev alltså inte som träningsschemat sa idag och det är garanterat inte sista gången det blir så. Kändes i morse helt enkelt inte som två timmars cykling och en halvtimmes löpning var det bästa efter den gångna veckans träningsuppehåll. Tur jag har flera strängar på min lyra ;).

Ha en skön söndagskväll!


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar