Sidor

söndag 30 mars 2014

Tog en liten tripp utanför...

...komfortzonen idag när det var dags för Premiärmilen ute på Norra Djurgården. Jag och Åke var båda lite pirriga när vi klev på bussen i Örby.


Det var tredje gången jag var med på detta trevliga lopp. 2011 var första gången och då var det mitt första lopp någonsin och jag hade som målsättning att ta mig runt och om jag höll var jag jättenöjd om jag skulle klara det under timmen. Rumlade då in i mål med smärtande knän men med en tid på 56:08 och var euforisk :). 2012 blev det inget lopp pga nyopererad fot men förra året var det dags igen med nytt mål och det var att gå under 50 min vilket jag gjorde med tiden 49:02. I år var målet att gå på sub 47 min och i dag hade jag faktiskt för första gången en helt ny känsla på startlinjen - prestationsångest light. Visste att det skulle bli tufft. Inte för några smärtande knän eller andra åkommor utan för orkens skull. Bestämde mig för att hålla ett 4:30-tempo så långt det höll och sedan bara köra. Det höll de två första km som gick i 4:25 och 4:28 men sen höll jag mig runt 4:40 med sämsta km på 4:58. Först efter 7-8 km förstod jag att det skulle funka och den tionde km gick i 4:37-tempo dvs. en minut snabbare per km än var mitt komforttempo ligger.


Stannade klockan på 46:35 men var för trött för att känna den där riktiga lyckan över att klara målet. Den kom först flera timmar senare.


Ja nu var jag ju inte tröttare än jag kunde smila upp mig lite efter att jag, Åke och Celi samlat ihop oss efter målgången.


Det blev en grymt fin dag med sol och torrt underlag och alla vi tre persade idag :). Hade på tok för mycket kläder på mig och den torra tröjan efter loppet var hur skön som helst :)!

Att ge sig av på utflykt utanför komfortzonen tar på krafterna. Att bättra sig på milen med några minuter gjorde att jag känner mig trött än när jag sprungit dubbelt så långt innanför komforten. Kommer garanterat sova som en stock ikväll :). Tack till Åke och Celi för trevligt sällskap idag. Ser fram mot ett gemensamt långpass innan vi ställer upp oss på startlinjen för nästa äventyr - Stockholm Marathon :)! Säger även tack till Petra Månström @maratonpetra som inspirerar till mer löpning med Maratonpodden och den nyskrivna boken "Det är bara att springa".

Ha en skön söndagskväll!




- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

  1. Kul att jag kan inspirera! Lycka till med löpningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Petra, kul att du tittade in här hos mig :). Tyvärr tog din bok slut alldeles för fort ;). Köpte mer inspiration igår på Arlanda. Det blev "Ät och spring" av Scott Jurek.

      Radera