Sidor

onsdag 25 juli 2012

Är smått chockad..

...över den syn jag ser på en badplats i södra Stockholm. Hur många barn som helst med bukfetma som får mig att nästan tappa hakan. Magarna hänger över badbyxlinningarna och bikinisarna. Grabbar i 10-års åldern med något som liknar dambröst :-0! Undrar om dessa barn kan vara med på gymnastiken i skolan för de ser inte särskilt rörliga ut. Eller så kanske de inte har gymnastik på schemat i deras klasser?! Var på en badplats på ett helt annat ställe häromdagen och det såg likadant ut där. Vad är det som händer. Stopp det räcker vill jag bara säga. Om det vore enstaka barn kunde jag faktiskt kunna tro att det var någon form av ämnesomsättningssjukdom som orsakade den grava övervikten men nu är det inte enstaka barn det handlar om utan plenty! Det lär väl knappast vara något fetmavirus som härjar. Kan det kanske vara knepiga matvanor i kombination med inaktivitet. Hmm...jag är inget proffs på området men har själv varit lite överviktig och ändrat på det genom omställning både av kost och ett mer fysiskt aktivt liv. Är inte direkt smal som en sylfid nu heller men mår jäkligt mycket bättre av att vara mer rörlig än tidigare. Jag hoppas verkligen att barnen jag sett här mitt i verkligheten får hjälp att komma ur fetträsket snarast. Är rädd att de inte kommer må särskilt bra framöver om detta fortsätter...

Ha en bra onsdagskväll!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar