Sidor

fredag 3 augusti 2012

Sommarens tystaste...

...natt upplevde jag nog alldeles nyss. Har precis vaknat till hemma hos syster yster och hennes man ute på landet långt från bilar och stadens alla ljud. Tänker vanligtvis inte på alla ljud när jag befinner mig i det men här på landet är det så påfallande, så lugnt och tyst att jag nästan häpnar. Även om vädret inte är det mest önskvärda idag så är det en härlig vy som möter mig när jag tittar ut från köksfönstret och ja Mälaren syns faktiskt därborta.


Jag och döttrarna befinner oss i Strängnäs där jag bodde från 6-årsåldern fram till för 15 år sedan. När vi åkte hit igår kunde jag inte låta bli att packa med löpargrejerna :). Promenerat lite har jag gjort i den gamla hemstaden men aldrig sprungit. Av någon anledning var det dock oftast så att jag oftast transporterade mig med mc eller bil när jag bodde här även om det bara rörde sig om någon kilometers avstånd. Det låg liksom lite i kulturen och jag var väl alltid på väg någonstans så ett fordon var väl då bra att ha med sig ;). Hur som helst så gav jag mig i går ut på en runda till fots i mina röda Asics GT 2160. Lade upp rundan efter de 10 Turfzoner som staden har att erbjuda :). Startade på Visholmen och tog mig sedan upp till nästa zon vid Samtingstorget. Därefter bort till Paulinska skolan där jag var tvungen att gå in på en byggarbetsplats för att knycka åt mig zonen vilket lyckades skapa några höjda ögonbryn från de som var där och jobbade. Sen var det dags att ge sig upp i skogen ovanför Ingvarsvägen så det bliv lite terrängkänsla med både berg och stigar att ta sig fram på.


Från den ena skogen till en annan blev det när jag sedan skulle upp på Långbergets högsta punkt där den här fina utsikten över Strängnäs fanns.


Nu var det dags att ta sig till nästa punkt vid tågstationen och jag stannade till vid Skogshyddan och tog en bild på zonen som ligger mitt på perrongen framför rondellen.


Nästa zon på rundan ligger nere vid Nabben och därefter vidare till Norra Strandvägen. Därifrån blev det lite uppför igen mot entrén vid Domkyrkan. Ganska svindlande att titta upp mot tornet.


Sista zonen på rundan ligger nere vid gästhamnen och på dryga timmen hade jag betat av alla Turfzoner i Strängnäs. Synd att jag inte höll på med löpning på den tiden jag bodde här. Det var jättekul att springa runt i Strängnäs med en trevlig blandning av asfalt och terräng. Kommer definitivt att ta med mig löpargrejorna hit nästa gång jag är på besök :). Här är rundan från igår.


Ha en skön fredag!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar