Sidor

torsdag 21 oktober 2010

På planet...

...ner mot Danmark och Köpenhamn med lite tid för reflektion.

Vi är nu i v42 och jag har varit på min resa mot en ny livsstil i 12 veckor. Känns som det mer och mer börjar bli vardag framförallt med kosten där jag är helt "avprogrammerad" från vitt ris, potatis i alla former och pasta. Även vitt bröd känner jag inget jättesug efter längre. Jag har de senaste två veckorna legat på en vikt mellan 72-73 kg och hade en startvikt i somras på 85-86 kg. Jag har som målsättning att väga 71 kg den 1 november och vet att jag kan nå det trots att det bara är 10 dagar kvar. Jag har medvetet planat ut viktnedgången eftersom jag kände att det blev lite moment 22 när jag tränade så mycket som jag gjorde ett tag dvs. 4-5 pulspass i veckan. Jag mådde helt enkelt inte bra av att träna så pass mycket som jag gjorde och samtidigt äta den mängd mat som är planerad för att nå mitt viktmål. Jag upplevde att hjärnan funkade inte helt tillfredsställande så att jag kunde arbeta ordentligt och hålla uppe ett bra humör. Jag har alltså dragit ned på pulspassen och ökat vardagsmotionen och därigenom fått ett stabilare humör utan att behöva äta mer. Det kommer nog att se ut lite så här framöver dvs. att jag får prova mig fram för att hitta rätt nivå på träning och kost.

Det känns som jag gjorde mitt val att göra en livsstilsomläggning i helt rätt tid. Hade jag väntat ytterligare hade den första delen på resan tagit lite för lång tid och eftersom jag är relativt rastlös och vill se snabba resultat hade det varit tuffare än vad det nu blivit. Men jag har som sagt 10 dagar på mig att nå till målvikten och dit ska jag.

Blandade kommentarer får jag och de allra flesta är positiva men några frågar om det är "frivilligt" dvs. om jag råkat ut för en sjukdom. Kanske inte så konstigt med kommentarer för visst syns det då jag gått från storlek 52 till 48. Det roligaste är alla ryggdunkar jag får med glada uppmuntrande ord om att jag gör ett fantastiskt jobb med mig själv.

Nu är det dags för landning.

God dag


- Posted using BlogPress from my iPhone

5 kommentarer:

  1. Av de som fattar ett sånt beslut som du gjorde i somraär det inte hög procent som går i mål, så du är verkligen beundransvärd. Jag är helt övertygad om att du även kommer att klara av det svåraste, att forsätta vara konsekvent efter målgången.Men med din viljestyrka lär det inte bli några som helst problem. GRATTIS !!

    SvaraRadera
  2. Wow, vad nära målet du är nu Alf! Härligt! Och vad skönt det måste vara att känna sig "avprogrammerad"! Bra jobbat!

    Ha det underbart i Danmark!

    SvaraRadera
  3. Hej Julia. Kommer Itrim att vara med på hälsomässan i november på Stockolmsmässan?

    Danmarkstrippen var bra tack!

    Mvh.
    Affe

    SvaraRadera
  4. Hej Alf, nej tyvärr är vi inte med på hälsomässan i år.

    SvaraRadera
  5. Ok - tänkte att det kunde varit trevligt att träffas och säga hej men det får bli vid ett annat tillfälle :).

    Må så gott
    Affe

    SvaraRadera