Sidor

tisdag 7 september 2010

Gruppträff nr 2...

...var det idag på Itrim och gick på temat "hur går du ner i vikt?". Vi gick bordet runt och fick dela med oss av våra erfarenheter. Vi är en blandad grupp där det är deltagare som går på de olika viktminskningsprogrammen som Itrim har. Måste säga att jag är relativt nöjd med mina prestationer så här långt och går förmodligen inom en vecka från ett BMI som räknas som överviktig dvs. mer än 25. Nu ska man ju inte stirra sig blind på värdet BMI men jag tycker det är bra med flera olika mål under resans gång och att komma in på spannet normalvikt dvs. mellan 18,5 och 25 känns som ett steg på vägen att bocka av. Sedan jag bestämde mig för att ändra livsstil har jag gått ner mellan 8-9 kilo och sedan min första invägning på Itrim 5 kilo. Intressant att se på dagens invägning vara att fettmassan gått från 26,2% till dagens 20,5% och då är jag en bit under övre gränsen för "normalvärdet" som för mig ska ligga mellan 11% och 22%. Det går alltså åt helt rätt håll :-).

Nu blev det en massa siffror som kanske inte säger allt utan det kan även vara intressant att även titta på de kvalitativa aspekterna som kan vara lite svåra att mäta. Till att börja med kan jag säga att jag är mycket tacksam att jag inte gått på programmet "Rivstart" som innebär att man ersätter samtliga måltider under en period med enbart måltidsersättningar. Dels för att jag inte tror att jag hade orkat träna så pass mycket som jag gjort utan även för risken för giktanfall som rivstarten kan innebära och jag har just nu en grym känning av gikt i vänster fot :-(. Lite störande är det även jag kan bli lite orkeslös vid fysisk ansträngning och har blivit känslig för att inte hålla måltidsordningen - det känns direkt om jag gått över tiden med en halvtimme. Positiva aspekter är fortfarande att jag sover bättre med min nya livsstil, känner även att jag har en mycket mer positiv attityd till vardagen, är piggare och har lättare för att slappna av och koncentrera mig. Jag kan ge mig den på att jag gått omkring i ett dimmigt "sockerrus" de senaste åren som jag förhoppningsvis nu är kvitt.

Skrev häromdagen att jag känner att jag måste hitta någon mer träning som fyller ut kroppspartier med muskler som nu börjar tömmas på fett och jag tänker faktiskt plocka fram #Paolo Robertos bok "Träna en kvart om dagen med Paolo Roberto" som hamnade i en låda på den tiden jag inte förstod att jag var tvungen att helt ändra livsstil för att träningen skulle ge mig något. Jag är idag verkligen benägen att hålla med #Blossom att det inte finns några "quickfixar" och att #KTA-filosofin som #Blossom använder verkar riktigt schysst http://www.blossommagazine.se/sidor/intro.

Det här med hälsa är verkligen superintressant och jag vill bara lära mig mer och hitta mitt sätt att få mer färg på tillvaron :-).

God kväll

1 kommentar:

  1. Jag håller med om att det är mycket intressant med hälsa och välmående.
    Tappa inte sugen för att gikten har börjat spöka. Det ordnar sig säkert när du tränger djupare in i giktproblematiken.

    SvaraRadera