Sidor

tisdag 21 september 2010

Mycket bra...

...gruppträff på Itrim Sickla idag där temat var måltidsordning. Elin som höll i träffen tycker jag gjorde det jättebra och pedagogiskt. Jag fick inte bara lära mig en hel del nytt utan fick även lite ny motivation efter genomgången.

Intressant att höra hur saker och beteenden har förändrats över tiden med större portioner och större diameter på tallrikarna vi serverar maten på. Detta är ju inte något som skett över en natt utan så sakteliga smugit sig in och ändrat vårt beteende. Elin berättade bland annat om en kokbok från trettiotalet där vissa recept räckte till 14 personer. Om man sedan tittar på samma recept idag så är rekommendationen 10 personer. Helt otroligt och jag drar paralleller till när jag var i USA för en tid sedan och beställde ett gigantisk Trippel Whopper meal och killen som tog min beställning frågade snopet "is that all sir"?! Inte konstigt om snart hälften av Sveriges befolkning klassas som överviktiga. Om vi tänker efter så kan vi hitta andra fenomen som blivit helt naturliga men som bara måste påverka vår hälsa i helt fel riktning. Kolla bara in hur vi köper godis i dag - ur stora byttor med skopor som om vi skulle stå och lassa djurfoder (ja, ja kanske lite överdrivet). 400 gram av detta motsvarar ca 2000 kcal och det är mer än ett dagsbehov med kalorier för mig.

Det här med att en kraftigt svängande sockerkurva i blodet påverkar fettupptagningen i kroppen hade jag inte heller greppat riktigt så det var bra att få höra. Nu blir det uppsnäppning hos mig för jag känner att jag börjar glida lite på tiderna då jag ska stoppa i mig något!

Cirka 2 kilo ner på Itrimvågen på två veckor känns helt ok med tanke på att jag knappt kunnat träna på grund av giktanfallet och annat som stört planeringen lite men nu är jag på g igen :)

Längtar efter min smarriga smoothie till frukost. Inte för att jag är hungrig utan därför att den är så vansinnigt god :).

God kväll

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar