Sidor

söndag 19 september 2010

Passar på...

...att skriva ett lite längre inlägg när jag ändå sitter på flygplanet på väg hem från en mycket färgrik långhelg i Paris :).

Anledningen till att jag startade den här bloggen var för att jag tycker det är mycket roligt att skriva och för att jag hoppas det ska vara ett bra sätt för mig att lyckas med min livsstilsomläggning och ge mig lite mer "färgfilm" i vardagen. Rent egoistiskt kan jag själv påstå med andra ord. Jag hoppas dock att det jag skriver kan få andra att kanske komma igång med en förändring och bli lite mer motiverade.

Jag har nog skrivit det tidigare att jag inte sett mig själv som någon som har stora problem av olika slag utan snarare bara varit vansinnigt less på de allt mer påtagliga bilringarna runt midjan och en trötthet som känts allt annat än rolig och normal.

Jag har nu varit på väg på omställningsresan i ca åtta veckor och det känns verkligen som att det inte bara är kroppsliga positiva förändringar på relativt kort tid som skett utan jag håller på att skaffa mig kunskaper och insikter om min egen kropp som hittills varit obekanta för mig och jag agerar på ett nytt sätt. Små enkla förändringar som exempel på nytt beteende är t.ex. att jag inte köpt en enda läsk, godis eller druckit öl så fort jag blivit törstig under resan till Paris denna helg. Istället är det andra njutningsmoment som jag upplevt som när vi köpte äpplen på besöket i Louvren när blodsockret dippade. Det gjorde inte bara att jag mådde bättre fysiskt utan det blev så tydligt hur gott ett äpple faktiskt kan smaka. Hade jag köpt en läsk för att uppnå samma resultat för ett högre blodsocker hade det bara varit en läsk i mängden som jag bara glömt bort men det där supergoda äpplet kommer jag att minnas och förknippa med Mona Lisa ett bra tag framöver. Kan låta lite töntigt kanske men livsstilsförändringen innebär förmodligen att jag går igång på lite nya grejer ;).

Andra märkliga händelser som inträffat när jag gör "bokslut" för den här långhelgen är för det första att Parisresan överhuvud taget blev av. Vi har pratat om att göra den i ganska många år men nu blev det äntligen av. För det andra har det inte stört mig ett dugg att promenera så pass mycket som vi gjort. Jag har en grym träningsvärk i benen och fötterna ömmar men det gör inget för jag har verkligen orkat med det utan att ha gnällt en sekund över att det varit jobbigt och valt tunnelbana istället. Det tredje är mitt val av det jag stoppat i mig. Vid ett val på mjukt vitt bröd med brieost och salami har jag valt ett grövre bröd med lax och grönsaker. Jag har inte belägg för att laxmackan varit nyttigare men den gav mig upptäckten att ett alternativ faktiskt även innebär en ny upptäckt som faktiskt kan vara riktigt spännande och dessutom fasligt gott :).

Paris ska jag bara tillbaka till och nästa gång ska jag ta med ett par riktigt bra vandringslängor för vandras det ska det göras :).

Nu ska jag ta den sista halvtimmen av flighten till någon av mina medhavda hälsotidningar jag haft med mig.

God eftermiddag

Ps. Det går alldeles utmärkt att göra både situps och armhävningar på ett litet hotellrum i Paris ;)


- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar:

  1. Det där med gymnastiska övningar på ett litet hotellrum pratar Kerstin Dellert om på sin DVD med ett motionsprogram för oss lite äldre gubbar och gummor. Ska testa det nästa gång jag bor på hotell.

    SvaraRadera