Sidor

lördag 27 november 2010

Lördag morgon...

...och det har inte riktigt gått enligt plan på morgonen. Skulle egentligen ha varit ute på em löptur redan men hade den stora förmånen att få sova ordentligt i natt. Det har inte hänt på nästan två veckor att jag fått sova ordentligt. Utgår från att det hänger ihop med att jag tog min sista snus förra måndagen. Tänk vilket nervgift det måste vara! Noterade något positivt förra helgen på Itrim när ja mätte pulsen innan träningen och den låg ca 10-15 slag under vad den brukar göra :). Kan säkert ha med smusslade att görs.

Känns som att det efter fyra månader på livtilsomläggningsresan faktiskt stabiliserats med nya inarbetade beteendemönster. Mat och träningsbeteendet är nog det mest påtagliga. Och jag är övertygad om att dessa förändringar i sin tur sätter igång andra förändringar på köpet.

Det var, som jag redan skrivit, en mycket bra inspirationskväll med BlossomMagazine i torsdags och en av alla de bra tankar jag fick med mig var den att vi människor har väldigt många likheter men även mängder av olikheter. Detta gör att det inte går att generalisera kost och träning och skapa en "one size fits all"-lösning utan man måste bli expert på sig själv för att kunna hitta toppformen för just sig själv. Sen är det även viktigt att försöka ha klart för sig vad den personliga toppformen innebär eftersom även det måste vara anpassat efter individen. Jag känner att de tankar som Blossom med kollegor förmedlar med KTA-folosofin känns riktigt bra och ger utrymme för just individanpassning. Men hur blir man då expert på sig själv. Jag skulle tro att det är som med det mesta för att nå framgång dvs. passion, träning, träning och ännu mer träning ;).

Just nu ska jag fortsätta min träning med att slappa och passa på att göra det nu när jag ändå är trött och har möjligheten. Johan Plate sa något mycket tänkvärt i torsdags och det var att om man hamnar i en kö och måste vara där så passa på att vila istället för att vänta. Det är bra mycket mindre stressande att se det så :).

Ha den bästa lördagen


- Posted using BlogPress from my iPhone

4 kommentarer:

  1. Du är superduktog som även slutat med snusandet! Känn dig stolt. Itrimkompis

    SvaraRadera
  2. Många kloka ord!

    Instämmer verkligen med vad du just skrivit. Det finns ingen modell som passar in på oss alla. Vi måste själv pröva oss fram genom olika alternativ både när det gäller mat, motion, sovtider, aktiviter och annat i sin vardag för att hitta den livsstil som är bra för oss själva.
    Man får inte bli slav under vare sig nikotin, alkohol, arbete, träning eller lättja. Vi är människor med olika primära och sekundära behov, vi behöver både lugn, vila & avkoppling samtidigt med aktivitet, spänning, adrenalinkick... en jämn balans av allt!!

    Vi måste få tillåta oss att ibland få falla för frestelsen, njuta, frossa - men bara tillfälligt!!!

    Vi skapar kanske inte alltid vår egen situation men vi är den enda som kan känna, veta och bestämma hur vi vill forma den, fortsätta vara i den...

    PS! Inte visste jag att du snusade.. Själv röker jag. Dock har har inte rökt förrän efter arbetstid under drygt ett år. I o med detta har jag minskat betydligt från att egentligen aldrig varit någon storkonsument. Är jätteglad för dett och fortsätter att leta efter ett, för mig bra sätt, att minska även på kvällstid..
    På sikt så..för jag tror att för min del är det alltid bättre att skynda långsamt.

    Ha en härlig helg med din familj och ditt nya positiva liv!!
    Hälsningar Birgitta

    SvaraRadera
  3. det där med att passa på att vila i stllet för att vänta var en mycket bra ide. Det är härligt med alla dina råd och kommentarer.

    SvaraRadera
  4. Hej Itrimkompis! Tack, det är verkligen en utmaning att sluta snusa. Jag tänkte att om jag kunde klara den första utmaningen med Itrim så borde det inte vara några problem med att ta bort snuset. Det blev dock knepigare än jag trodde och kommer nog att kännas av ett tag till men lyckas det ska jag. Hoppas det går bra för dig med med dina mål :).

    Birgitta och Strängnäsgumman - ja det jag skrev om att det ofta är individuellt var kloka tankar som jag fick med mig från inspirationskvällen med i torsdags. Det är så himla givande att få lyssna till människor som har passion för det de gör :). Jag tror även att om man har förmågan att befinna sig mer i nuet så har man närmre till passionen eftersom engagemanget i det man gör här och nu blir så mycket större.

    Hoppas ni alla haft en lika bra lördag som jag :). I morgon tar vi väl och njuter av en söndag som också den blir den bästa :).

    Affe

    SvaraRadera