Sidor

tisdag 23 november 2010

Omega3-jakten...

...är i full gång för mig och som nybörjare på det här med att ta hand om sin kropp är det inte helt enkelt att hitta rätt i hyllorna i livsmedelsbutiken.

Jag gillade verkligen Jonas Coltings citat i senaste numret av Blossom Magazine "Bra mat är bra mat. Ta bort det dåliga bara. Man behöver inte hålla på att mäta. Kalorier vad är det? Skit i det. Det är fullkomligt ointressant". Det låter så avslappnat på något sätt men så var det det här med att vad är bra mat egentligen? Bara en sådan sak som att försöka få i sig Omega3 är inte helt enkel men jag har förstått att makrill i tomatsås är ett bra val om man ska få i sig Omegan. Nu hör det till saken att jag under mitt 42-åriga liv aldrig provat på denna upplevelse (då jag i min inskränkta lilla värld klassat det som kattmat)...! Hur som helst så skulle det inhandlas idag och jag stötte genast på bekymmer eftersom det fanns flera olika sorter och hur skulle jag då veta vad som är "bra mat"? Kom efter en stund fram till att den med lägst sockerinnehåll måste vara den "bästa" och att det faktiskt stod på förpackningen "innehåller Omega3". Det här med att veta vad som är "bra mat" är faktiskt inte helt enkelt och det finns stora chanser till felkörningar i matdjungeln.

Hur som helst så försvann "kattmatsstämpeln" från makrillen för mig i kväll då jag till min stora förvåning konstaterade att makrill i tomatsås på en skiva Falu Rågrut är hur gott som helst!

Jakten på "bra mat" kommer att fortsätta framöver och jag kan bara konstatera att antalet kravmärkta produkter i min egen shoppingvagn har ökat markant den senaste tiden och kommer förmodligen att fortsätta öka.

Missade lunchpromenaden även idag men fick till några härliga promenadkilometrar till och från jobbet i alla fall. Fram för vardagsmotionen!

Två roliga aktiviteter väntar inom kort. I övermorgon blir det Inspirationskväll med bl.a. Blossom och på måndag ska jag inspireras av Martin Lidberg :).

Nu sovning :)

God kväll


- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

  1. Va bra att Du får så mycket inspiration. Det kan väl behövas när nu gjort en sån tvärvändning i Ditt liv.

    SvaraRadera
  2. Ja och det finns en hel del inspiratörer på Twitter som ger en hel del. Hoppas jag själv också kan ge tillbaka lite :-).

    Har nu snart varit "på resande fot" i 4 månader så det känns som det kan bli varaktigt :-).

    Ha en skön kväll
    Affe

    SvaraRadera