Sidor

tisdag 17 augusti 2010

Lämnar...

...strax kontoret efter en dag som inte bara innehållit arbete utan även en del motion och kosthållning som varit lite annorlunda.

Både igår och idag startade jag med pulspass på Itrim Sickla strax efter sju på morgonen. Har tidigare försökt mig på att gå och simma på morgonen men det blev bara ett fåtal gånger för att sedan rinna ut i sanden. Tror faktiskt att det kan bli flera pulspass på morgonen framöver. Igår var det ganska svårt att komma igång och efter första varvet i cirkeln hade jag bara lyckats skrämma upp pulsen i 120. Efter knappt två varv var det något inom mig som sa att det kunde nog vara bra om jag nöjde mig två istället för tre varv...resonerade dock med mig själv och kom fram till att det är bara att bita ihop och köra vidare, vilket lyckades :-). Detta trots att min frukostsmoothie åkte hiss upp och ner ett par gånger innan den bestämde sig för att stanna kvar i magen.

Som sagt var det i början av passet inte bara en härlig upplevelse utan faktiskt ganska obehaglig. Efter det andra varvet blev det faktiskt mycket bättre och idag var det riktigt schysst träning där jag lyckades ligga på en puls runt 140 redan efter första varvet och frukostsmoothien hade förstått att det var ingen idé att börja jäklas med mig. Under gårdagens pass fick jag följande tanke och det var en stor motivationsfaktor för mig att fortsätta - det första blosset på en cigarett är inte en särskilt härligt utan upplevs nog för de flesta som ganska obehagligt. Den första snusprillan man stoppar in kan nog många skriva under att den kan framkalla diverse obehagskänslor. Jag tror inte heller att den första GT:n är bland det godaste man smakat heller. Men likt förbaskat fortsätter man röka och snusa och till slut är det ju så härligt att lägga in den där första prillan på morgonen och känna att livet blir litet färggladare (så är det i alla fall för mig). Jag inbillar mig att jag är i inkörsfasen för att få samma positiva upplevelse av att träna som av att ta den där första prillan på morgonen och hoppas att det är lika svårt att sluta träna som att sluta snusa :-).

Jag kanske skulle våga mig på att påstå att det går att dela upp färgframkallning (se mina tankar om vad färgfilm är om det verkar oklart ;-)) på syntetisk framkallning och naturlig framkallning. Den syntetiska framkallningen är till exempel inläggandet av en prilla och tillföra nikotin i kroppen som i sin tur påverkar det centrala nervsystemet och vips så blir det färgfilm. Den naturliga framkallningen av färgfilm skulle kunna vara den endorfinavsöndring som ett pulspass på Itrim ger (och annan fysisk träning med för den delen) och som också påverkar en lustkänsla som är positiv. Tror att jag skulle kunna utveckla detta lite mer men det får vara till ett annat tillfälle.

Vi har just nu en trend på jobbet där det är många som pratar om hälsa och vi är flera som verkligen tagit det på allvar att få lite mer färgfilm i tillvaron genom engagemang i kost och fysisk aktivitet. Vi har, sedan semestern var över, tagit upp våra lunchpromenader igen och jag kan ju inte vara utan dem längre - inte bara för att det är skönt att komma ut en stund från kontoret utan även för att jag måste få ihop mina 5000 steg om dagen för att nå mina mål ;-).

Får se om det blir Couscous Provencal eller Chili sin Carne till lunch imorgon. Det blir definitivt en smoothie  till frukost som vet att det inte är någon idé att jäklas med mig under pulspasset i morgonbitti för det är jag som bestämmer!

Recept på frukostsmoothien som lätt fixas till i blendern:

1 dl Lättkesella
1,5 dl Lättyoghurt vanilj
1 banan
1 näve frysta hallon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar