Sidor

söndag 1 augusti 2010

Pappa-dotter-dag

Så äntligen blev den av "pappa-dotter-dagen" som vi pratat om att ha sedan tidigt i våras.

Yngsta dottern på 6 år hade uttryckt ett starkt önskemål om att vi skulle ha en dag tillsamans där bara hon och jag hittade på någonting. Vi började dagen med att boka biljetter till filmen Draktränaren kl 12.30 på Filmstaden Sergel. Det skulle alltså bli klassisk färgfilm. Vad denna dag mer skulle innehålla var lite osäkert men en sak förstod jag när dottern förklarade för sin mamma varför vi skulle gå på den tidiga bioföreställningen: "det blir ju lite bökigt att gå på bio med en massa kassar". Det var alltså shopping med på innehållet på "pappa-dotter-dagen".

Filmen var helt fantastisk och det var första gången som jag var på bio utan att smälla i mig popcorn och läsk. Jag tänkte att jag skulle testa upplevelsen att få en känsla av mitt begrepp färgfilm utan ytterligare förstärkning av stimuli än den mentala som framkallades av att bara få vara med dottern och se en film som verkade spännande. Tror faktiskt att upplevelsen blev starkare utan att jag tryckte i mig en massa onödig föda. (Nåja några popcorn som dottern bjöd på kunde jag bara inte tacka nej till...)

När vi kom ut från bion var kommersen på Hötorget i full fart och vi gick en sväng bland alla frukt och grönsaksstånd och köpte en ask hallon som vi njöt av.

Shoppingen gick över förväntan då jag inte är helt van att shoppa med mina egna barn. Det blev ett rosa läppglans med melondoft. Detta blev den så kallade plånboksöppnaren som underlättar resten av shoppingturen för konsumenten som inte riktigt vet vad de är på jakt efter och den är ofta är nyckeln för de som har något att sälja. Idag blev det alltså ett läppglans som bröt shoppingbarriären. Inte lång stud efter detta befann vi oss i ett provrum med tre toppar och ett par jeans och alla plagg passade perfekt och på väg till kassan snappade vi åt oss en sjal som vi bara inte kunde leva utan.

Till sist hade vi faktisk en hel del kassar och det lyste i ögonen på dottern. Vi bestämde att vi skulle kolla vad mamma och den äldre dottern hade för sig för att se om vi skulle ta en fika med dem och avrunda dagen med. Det blev glass och kaffe i Kungsan.

Det var riktigt kul och färgglatt med en "pappa-dotter-dag" och jag är säker på att det blir fler framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar