Sidor

lördag 28 augusti 2010

Nya tankar...

...har börjat dyka upp vartefter den nya livsstilen börjar ta form även om det fortfarande är långt kvar på resan. Kommer kanske rentutav aldrig fram men vad gör väl det så länge resan pågår och det känns rätt.

Har tidigare förstått att jag måste göra något åt min livsstil men att att det skulle bli så drastiskt som det nu ser ut att bli var väl inte riktigt med i planen. Som exempel kan nämnas att jag redan efter endast några veckor av träning känner ett sug av att röra på mig som jag aldrig tidigare gjort i mitt vuxna liv. Det känns som vartefter jag upplever förändringar både med min kropp och mitt sinne dyker tankar upp som spinner vidare på den nya livsstilen. Helt plötsligt hade jag satt upp ett nytt mål och det är att när jag gått ner 10 kilo så ska jag testa att springa 5 kilometersspåret. Jag har testat det förut och måste säga att jag tidigare upplevt det som en riktig plåga och inte alls lustfyllt. Ska bli spännande att se hur jag upplever det om två veckor. Det är nämligen inte mer än två veckor dit eftersom vikten fullkomligen rasar! Det känns som jag har en liten figur som smyger runt innanför huden med en liten fettsug och gör ett fantastiskt jobb medan den i själva verket är jag som står för arbetet  :-).

Strax innan jag hade höjt ribban med att ändra livsstil hade jag satt ett viktmål med att gå ner 10% av min kroppsvikt till julen 2010. Av flera anledningar är jag glad att mitt val fick en annan vändning och bland annat är det att jag redan i nästa vecka kommer att ha tagit bort de 10% som jag annars skulle ha kämpat med ända fram till jul. En annan anledning är att om (vilket är högst osannolikt) jag skulle ha klarat att gå ner till jul så hade jag inte haft någon strategi för hur jag skulle ha hållt den vikten och hade med säkrhet fått "bada i vassen" även nästa sommar.

Någon form av vilja att motionera och röra på mig mer har säkerligen funnits gömt i mig men jag har liksom börjat i fel ände. Förra hösten köpte jag en mountainbike några veckor före Hammarby Hill XC som är en mountainbiketävling som jag även anmälde mig till. Eftersom jag var fruktansvärt otränad satte jag upp det tråkiga målet att inte komma sist i min klass (vilket jag även lyckades klara http://www.hammarbyhillxc.se/uploads/resultatHHXC09.pdf). Måste säga att min målsättning var ganska trist och att jag framöver kommer att göra sådana övningar på ett litet annat sätt ;-).

Ser ut att bli ett fantastiskt väder idag som bara måste firas med en dubbel espresso på altanen.

3 kommentarer:

  1. Jag är full av beundran och håller tummarna för att det ska gå lika bra i fortsättmimgen.

    SvaraRadera
  2. Tack för det! Det tar emot ibland så hejarop uppskattas :-).

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  3. Vi hoppas på färgfilm även i dag även om vädret är gråtonat !
    Strägnäsgumman

    SvaraRadera