Sidor

fredag 4 februari 2011

Det här med fett...

...är också något som för mig tidigare varit helt ointressant och jag har aldrig gjort någon urskiljning mellan alla olika sorter. Har gladeligen mumsat i mig allt möjligt som t.ex. Bregotts alla olika sorter, detsamma för Lättas olika produkter. Har förstått att det är en del fett i de smarriga pommesen från McD men gladeligen stoppat i mig utan att fundera på om det är mättat, fleromättat, oenkelmättat etc. Ja, visst har jag inte levt helt isolerad utan har väl sedan grundskolan fått höra att man ska vara försiktig med det feta smöret. Jag har ett vagt minne av någon bioreklam som sa något i stil med ”Lite fett i stekpannan är en hjärtesak”. Det kan ha varit samma myndighet som låg bakom denna information som även förespråkade 6-8 skivor bröd om dagen. För visst var det en myndighet som bakom det eller var det någon som ville sälja något? Avgör själv med hjälp av http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html. Men nu håller jag på att ramla in på kolhydraterna och det var ju fett som var ämnet…


Nu är det som jag förstått inte fett i sig som gjort att jag var på väg att se ut som en Michelingubbe utan summan av allt som stoppas in i matinkastet i ansiktet plus/minus den fysiska aktivitet som jag utför. Hur som helst måste jag reda ut fettbegreppet för att göra det lite enklare för mig att göra rätt val nu och framöver. Men vem ska man då lyssna på i debatten om vad som är rätt och vad som är fel. Jag skulle kunna göra det enkelt för mig och gå på det ganska roliga citatet som jag hittade i Jonas Coltings bok ”Den nakna hälsan” skrivet av Joan Gussow ”As for butter versus margarine, I trust cows more than chemists”. Detta skulle innebära att jag bara går för fett från djurriket men så enkelt är det inte har jag förstått utan jag måste nog reda ut det ytterligare. Martin Ingvar skriver i ”Hjärnkoll på vikten” ”Ät mer fett, gärna fiskfett, avokado, nötter, rapsolja och olivolja. Vidare menar Ingvar att fettet runt magen inte är samma fett som finns i den gravade laxen eller dressingen man har på salladen.

Triglycerider har för mig hittills varit något som man mäter hos läkaren och höga värden är detsamma som mindre bra för hälsan. Lite mer praktiskt förståeligt gör Martin Ingvar det när han förklarar att triglyceriderna är basen i fettet som vi lagrar i depåer och som är utgör en del ”kärlekshandtagen” runt midjan.

Mättat fett är enligt Ingvar ett fett som är svårt att bryta ned och överkonsumtion av mättat fett kan leda till överskott av ”LDL” som utgör det ”onda” kolesterolet (Martin Ingvar, 2010). Det ser dock ut som vare sig förespråkare eller deras motståndare av mättade fetters grad av farlighet är vinnare i slaget och Ingvar konstaterar att ”lagom är bäst” när det gäller mättade fetter. Livsmedelsverket säger i allmänhet att ju mer mättat fett desto hårdare blir det i kylen vilket skulle kunna vara ett sätt att identifiera det (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Mattat-fett/). Att de sedan tar ställning till vad som är bra och dåligt får stå för dem. De borde dock ha rätt i att på listan på livsmedel som innehåller mättade fetter kan t.ex. sättas: fet mjölk, ost, smör, olika matfettsblandningar som innehåller smör, fett kött, bacon, korv, glass, grädde, kokos och palmolja. Vi kan alltså inte säga att mättade fetter kommer från djurriket eller växtlivet utan det kan komma från båda.

Omättat fett ser ut att vara ett samlingsbegrepp för enkelomättat och fleromättat fett. Det enkelomättade fettet finns i oliver och dess olja, rapsolja, mandel, hasselnötter, cashewnötter, jordnötter, avokado och kyckling (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Enkelomattat-fett/). Det fleromättade fettet visar sig vara omega-3 och omega-6 (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6/). Det verkar som olika discipliner inom näringslära är överens om att detta fett är livsnödvändigt . De kallas även ”essentiella fettsyror”. Omega -3 kan vi hitta i fet fisk som t.ex. lax, strömming, sardiner och makrill. Även skaldjur och en del alger samt rapsolja innehåller omega-3. Linfrö och valnötter innehåller också detta viktiga fett. Omega-6 finns i t.ex. majs-, solros- och sojaolja och linfrö.

Transfett låter minst trevligt av de fetter jag kollar på och det verkar även som att det är ganska otrevligt om jag nu ska våga mig på en värdering. Det transfett som verkar stå för det otrevliga är de industriellt framställda transfetterna som innebär att olja från växtriket härdats dvs. upphettat under högt tryck (Martin Ingvar, 2010). Detta konstgjorda fett används bl.a. i kakor och kexfyllningar och den ”stagar upp” färdiglagad mat. Ingvar varnar för glass som står kvar på tallriken även i rumstemperatur – en varningssignal för innehåll av transfett med andra ord. Verkar råda osäkerhet om vilken skada den gör på människokroppen och Ingvar citerar livsstilsforskaren Walter Wilett med orden ”Något kan man säkert använda det till, man kanske kan bygga hus av det, vad vet jag. Men en sak är säker –äta det ska man inte” (Martin Ingvar, 2010).


Ja inte vet jag om jag blev sådär väldigt mycket klokare och mer medveten om vad jag ska stoppa i mig men för mig som novis har jag i alla fall fått lite mer kläm på var de olika fetterna kan hittas någonstans. Transfetter förstår jag ju att jag ska undvika men det är svårt att förstå hur jag ska välja mellan mättade och omättade fetter för att må så bra som möjligt. Om vi går in på livsmedel som består av olika fetter så är det väl helt enkelt bäst att ta reda på vilka produkter som är utan transfetter. Om slaget står mellan margarin och smör så känner jag mig inte mer säker än att jag ska undvika bakmargarin som enligt Martin Ingvar (2011) inte ska användas till annat än möjligen att smörja gångjärnen i skafferiet med eftersom det håller så låg kvalitet och den låga kvalitén tolkar jag som att den beror på de processer som måste till för att få fram produkten som då i slutänden innehåller härdat fett eller så kallat transfett.

Fett blir alltså något att gå vidare med och ytterligare fördjupa sig i för att kunna navigera vidare i kostdjungeln ;-). Önskar alla en trevlig helg.

1 kommentar:

  1. i kostdjungeln är nog fettdjungeln den snårigaste.

    SvaraRadera