Sidor

onsdag 2 februari 2011

Fettdepåer...

...areob trötthet, glykogen, hjärnans belöningssystem, kolhydratträsket, proteiner, raffinerad föda etc etc. Det är inte bara en sak att hålla reda på när jag vill hålla kroppen i trim. Det är ju tur att jag tycker det här är vansinnigt spännande och kul. Superlätt att få i sig "fel" kost och betydligt mer kunskapskrävande att kunna anpassa kosten till hur jag vill må.

Jag har nu hamnat i ett läge jag inte varit förut eftersom jag mår bättre än nånsin, jag äter med eftertanke, jag äter så mycket att jag inte känner sötsug eller kraftiga hungerkänslor. Jag sammansätter måltiderna på ett helt nytt sätt dvs. kombinationen av protein och kolhydrater är ändrade. Mer proteiner och de snabba kolhydraterna är utbytta mot mer långsamma sådana. Det är även betydligt mer grönsaker på tallriken än vad det tidigare varit. Finns fortfarande massor att lära här både om hur min egen kropp fungerar och hur kosten ska anpassas till hur vardagen ser ut och hur olika födoämnen påverkar kroppen.

Dagens löprunda på 5,2 km gick lysande och betydligt lättare än i går. Höll ett snittempo på ca 5,40 min/km.

Strax framme på jobbet och färdigbloggat för denna gång.

Ha en skön dag och gå inte vilse i kostdjungeln...det är lätt gjort ;). Man får försöka göra sin egen karta för att "hitta rätt".


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar