Sidor

söndag 6 februari 2011

Förvånad blev jag...

...nu på morgonen över att min träningsvärk efter milen igår inte gör ont utan det känns bra hur bra som helst, på gränsen till skönt faktiskt. Tänkte ge mig ut på 5,2km eftersom kroppen säger att den vill. Mina små tjejer är dock lite hängiga och vill ha sällskap i soffan. Jag passar därför på att bara mysa ock känna efter hur pass bra jag faktiskt mår.

Flummade ur lite i bloggandet igår men hela livsstilsomställninsresan känns faktiskt lite flummig ;-). Det är som jag försökte förklara en ganska härlig känsla av att må bättre hela tiden och inte bara under själva träningen. Jag visste att jag skulle ut på en "resa" i och med att jag satte ner foten efter semestern förra året. Jag kunde nog dock inte föreställa mig hur pass intresserad jag skulle bli av kost och träning. Det fanns tydligen utrymme för det i den som jag tyckte redan fullspäckade agendan. Viss omprioritering har det dock blivit och det som mest har fått stryka på foten i och med min nya hobby är tv-tittande och projekt i hemmet som behöver fixas. Tv-tittandet kan jag inte säga att jag saknar speciellt mycket och att hela tiden hålla på att fixa hemma behövde jag nog en paus ifrån så jag har kopplat bort det helt sedan jag startade projektet "färgfilm". Fram till förra helgen hade jag faktiskt ingen tanke på att dra igång något men då var det något som hände och jag blev helt enkelt sugen på att göra något i hemmet igen. Det kändes faktiskt riktigt roligt att börja bygga en loftsäng i äldsta dotterns rum. Denna helg ägnas det många timmar till att komma vidare och slutföra projektet och det blir riktigt bra.

Har inte nämnt vikten på ett tag och det kan ju faktiskt få lite utrymme nu eftersom det har fått en helt ny dimension. Kommer ihåg när jag i höstas gått ner mina första kilon och skrev här på bloggen "aldrig mer över 80 på vågen". Det var en känsla som var så himla skön men samtidigt lite scary på om jag skulle klara det. I dag har jag gått ner 10 kilo till och måste nu kanske skriva "aldrig mer under 70 på vågen". Det har alltså svängt och jag måste nu hålla koll på att jag får i mig tillräckligt mycket och av "rätt" saker. Är detta häftigt eller inte?! Jag tror jag lutar åt att det är rätt häftigt faktiskt :-). Med tiden kommer jag att lära mig hur jag ska anpassa kosten till träningen och eftersom jag är väldigt snål på snabba kolhydrater får jag inte de där blodsockerkurvorna som tidigare kunde få mig att lassa in onödiga kalorier för att inte bl.a. bli på dåligt humör och tro att jag ska svimma om jag inte genast får ett par fluffiga mackor. Om jag känner sug nu för tiden så är det ett helt annat sug - nu är det hunger på riktigt för att jag fått i mig för lite. Om jag inte tillfredsställer denna nya typ av hungerkänsla direkt så är det ite hela världen utan jag kan tygla mig på ett helt annat sätt och vet att om jag tänker efter och tar något mer proteininriktat så blir det mycket bättre än om jag mular i mig något kolhydratrikt som sätter igång berg- och dalbanan på blodsockret. Nej nu blir det lite flummigt igen...bäst jag drar igång en härlig frukost...:-).

Ha en skön söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar