Sidor

onsdag 26 januari 2011

Blodtryck som...

...en konfirmand sa läkaren idag när jag var där för lite uppföljning :)! Det sa hon inte sist jag var där kan jag lova. Då hade jag 150/80. Idag visade blodtrycket på 118/78. Känns så himla bra att få någon form av kvitto på att insatserna det senaste halvåret verkligen betalar sig i form av bättre hälsa :). Nu är det bara ett par kvitton till att vänta på. Ska ta prover på kolesterol, triglycerider, urat och lever och se vad dessa säger = spännande. Visst känner jag det som jag mår kungligt bra nu men uppmätta värden är ju som sagt en bekräftelse på känslan.

I morse var det tredje rundan med nya super-duper-klockan och jag kan bara säga att den är asfrän! Lär mig nya grejer hela tiden. Försöker lära mig mer om min egen puls och det verkar som vilopulsen ligger på 60 vilket nog kan ses som mer än ok. Synd att jag inte har riktig koll på var den låg innan "resan" började. Maxpulsen är inte mycket att snacka om eftersom den inte kan påverkas utan jag kör nu med formeln 210-(0,5*43) vilket blir 188 (avrundat). Detta fram till dess att jag tycker det är värt att kosta på ett VO2maxtest vilket vore mycket intressant men kanske lite överdrivet för den nivå jag tränar på i dagsläget...Tröskelpulsen verkar också vara ett begrepp att titta mer på eftersom den är påverkbar. Måste bara lära mig mer om pulsträningens ädla konst :)! Åååhhh vad jag gillar min nya livsstil :).

Nu ompysslande av hängig dotter


- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar:

  1. Det är ju bra att ha blodtryck som en konfirmand utan att någonsin ha varit konfirmand.
    Men tummen upp för Dina värden !!!!!!!!

    SvaraRadera