Sidor

söndag 23 januari 2011

Morgonjogg som inte...

...var på mitt initiativ utan på familjens sexåriga dotter. Klockan sju var vi ute på en runda på 1,23 km. Imponerande att hon klarade att jogga hela vägen och tänkvärt varför hon ville göra det! Den gamla devisen "barn gör inte som du säger utan de gör det du gör" ligger nog inte långt bort till hands i detta fall. Jag har i och för sig aldrig föreslagit att barnen ska ut och springa men har säkert pratat om mina morgonturer vid frukostbordet och då väckt någon form av nyfikenhet, hos Alice i det här fallet, som ville prova. Jag får mig en tankeställare med andra mer oönskade aktiviteter och handlingar som man som vuxen tar för sig och kanske inte direkt vill att barnen ska ta efter. Det kan ju även vara "omedvetna" handlingar som en vuxen gör pga. okunskap/obetänksamhet som får överspridning på barnens beteende. Jag fördjupar mig inte mer i detta just nu utan konstaterar bara att jag är glad att mina barn inte längre behöver uppleva det som normalt att stoppa i sig fyra svampiga rostmackor direkt när man kommer hem från jobbet eller att stoppa in en fet prilla under läppen så snart ögonen slås upp på morgonen...Jag tror och hoppas att jag är på väg att bli en bättre förebild för mina barn även om jag fortfarande har en väg att vandra :).

Nu satsar vi på att ha en härlig söndag och har jag tur får jag även springa med åttaåringen när hon vaknat till ;).


- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

  1. Många varma hälsningar från Farmor som är stolt både över sonen och sondottern. Kram

    SvaraRadera
  2. Tack Farmor! Hoppas du fick en bra söndag! Det fick vi :). Kram från oss alla!

    SvaraRadera