Sidor

måndag 24 januari 2011

Som en förbrännings...

...motor kanske det kan vara lämpligt att se på kroppen när det gäller vad jag stoppar i den. Om metaforen bensinmotor används så kan jag snabbt räkna ut att det inte är så lyckat att tanka den med diesel och vice versa om jag vill att den ska fungera som jag tänkt. Detsamma känner jag även gäller för vad som händer med kroppen om den får fel bränsle. Den mår helt enkelt inte riktigt bra - inte min i alla fall.

Förbrukningen av energi har också sina likheter med en förbränningsmotor. Om jag pressar en motor med mycket gaspådrag så förbrukar den mer bränsle och jag måste tanka oftare än om jag håller igen på gasen. Sitter jag hemma och tittar på TV så "drar" min kropp inte mycket mer än 1700 kcal men om jag gasar på så kräver den mer bränsle.

Det är verkligen roligt att vara där jag nu är på min resa och verkligen märka hur kroppen reagerar beroende av hur mycket jag tränar och vad jag stoppar i mig för bränsle. Den här veckan innebär minst två spännande moment. På tisdag träff på Itrim och på onsdag till läkaren för att kolla hälsan nu 16 kilo lättare och antal timmars träning senare. Vore ju märkligt om det inte syns förbättringar :).


- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer: